The Kettlebell Turkish Get Up

De meest effectieve oefening voor thuis…
ook als de gym en de dojo gewoon open zijn!

Het Corona Virus 

Niet alleen alle scholen maar ook sportscholen, dojo’s en andere trainingsfaciliteiten zijn grotendeels gesloten. 

Dat betekent 3 weken of langer niet trainen terwijl velen van ons alle tijd hebben. Want wat kan je nu thuis doen wat ook echt zin heeft? 

Maar wat zou het voor jou betekenen als je deze tijd wel effectief kan trainen? Zou je dan een voorsprong kunnen creëren op je trainingspartners? Beter voorbereid zijn dan je tegenstander nadat dit virus voorbij is gewaaid? 

De kans is groot

Op internet zien we vele personal trainers, bootcamp trainers en ook vechtsport leraren de meest creatieve workouts geven. Soms goede maar vaak goedbedoelde adviezen. Maar of het altijd zoden aan de dijk zet zodat je echt wat aan deze onbedoelde rustige tijd kan hebben? 

Uiteraard is het heel goed om te blijven bewegen en te blijven trainen zodat je de achteruitgang probeert tegen te houden.

Maar het kan ook anders

Als je je bewust bent van je zwakke schakels en daar nu eindelijk een keer de tijd voor hebt om deze weg te werken dan ben je aan het eind van deze periode gewoon beter dan dat je was. We zijn immers zo sterk als onze zwakke schakel.

Maar wat is deze zwakke schakel dan?

Jouw zwakke schakel ligt ergens in een eerdere editie van Fighting Network Magazine besproken grond-motorische eigenschappen.

Dit zijn het uithoudingsvermogen, lenigheid, snelheid, kracht en coördinatie.

Kettlebell Turkish Get Up

De Turkish Get Up is een oefening die 4 van deze grond-motorische eigenschappen kan trainen. De enige die hier niet aan bod komt, en zelfs niet mag komen is de factor snelheid. 

Waar deze oefening zijn oorsprong heeft is niet geheel duidelijk maar men zegt dat de soldaten in het Turkse leger deze oefening deden als een onderdeel van hun krachttraining. Maar ook de Turkse worstelaars gebruikten deze oefening lang geleden al om betere prestaties te behalen.

Steve Maxwell van maxwellsc.com heeft deze oefening populair gemaakt in de kettlebell community. Hij leerde deze oefening in de jaren 60 van zijn oude worstelcoach. 

Nog steeds wordt deze oefening veel en voor veel verschillende doeleinden ingezet. 

En dat is in mijn ogen terecht. 

Zwakke schakel

Als we de Turkish Get Up op de juiste manier, gecontroleerd, langzaam en absoluut zonder snelheid inzetten dan komt jouw zwakke schakel heel snel naar boven. 

Het kan zijn dat jouw uithoudingsvermogen een probleem is maar vaker zien we dat lenigheid, kracht en coördinatie de beperkende factor zijn. 

En dat is precies wat we willen weten. Als we weten wat zwak is dan weten we wat we moeten trainen. 

Maar hoe?

Zoals de Turkish Get Up perfect is om jouw zwakke schakel te ontdekken zo is deze oefening ook perfect om deze zwakke schakel op te lossen, mits de uitvoering goed is. D.w.z. langzaam en gecontroleerd. We willen niet over een zwakke schakel heen versnellen.  

Uitvoering

We kunnen hier een uitvoerige beschrijving plaatsen van deze oefening maar beelden, en in dit geval bewegende beelden samen met een uitleg zeggen veel meer. 

Daarom heb ik speciaal voor de lezers van Fighting Network Magazine een filmpje gemaakt waarbij ik de oefening stap voor stap uitleg en bovendien de nadruk leg op wat je vooral niet moet doen. 

Doe het goed of doe het niet!

En laat je verbazen in het begin. Als je deze oefening echt goed uitvoert dan kan dat in eerste instantie je ego een knauw geven. 

Iets in de trant van ‘My Girl Is Stronger Than You’

Maar laat dit je niet weerhouden om deze oefening perfect te willen uitvoeren. Consistent met een zo perfect mogelijke uitvoering gaat jou gegarandeerd beter maken. En dat is precies waarom we trainen.

Meer is niet beter…

Focus bij deze oefening ten allen tijden op de uitvoering, de techniek van de oefening.

Als ergens geldt…meer is niet beter, beter is beter…dan is het wel nu.

Pas nadat je de techniek volledig beheerst en voldoende lenig bent geworden om deze goed uit te voeren wil je pas meer gewicht gaan hanteren.

Gemiddeld zie ik dat een mannelijke vechtsporter dit in eerste instantie met 16 tot 20 kg. kan en een vrouwelijke vechtsportster met 12 tot 16 kg.

Dit zijn slechts richtlijnen. Als je met minder gewicht de oefening beter kan uitvoeren, start daar dan mee. De juiste techniek is altijd de basis.

 

Bas Willemsen

Bas Willemsen is de (voormalig) fysiotherapeut, Master Strength Coach en Strength & Conditioning Specialist van het Korps Mariniers en vele (top)sporters.

Stefan Struve, Heavyweight in the Ultimate Fighting Championship (UFC), Enfusion World Champion Kickboxing Aleide Lawant, tienvoudig Nederlands Kampioen Trampoline Rea Lenders, en drievoudig Europees Kampioen Karate Timothy Petersen zijn slechts enkele van de vele atleten die hij naar optimale prestaties heeft begeleid.

#ReprogramYourBusiness

Op dit moment houdt hij zich voornamelijk bezig met het begeleiden van ondernemers met weinig of geen personeel naar topprestaties in hun business.